Újratervezés: Rákospalota-Újpest vasútállomás

Hat csapat szakértő egyetemista mutatta meg, hogy mit kezdene a Rákospalota-Újpest vasútállomással.

A Várostervezési Napok, vagyis VTN idei versenyfeladata ugyanis ezen terület újragondolása volt, amelyet az építőmérnök-, közlekedésmérnök-, építész- és tájépítész-hallgatók kis csoportokban, egymással versenyezve tehettek meg.

„Az elmúlt évekhez képest kiemelkedően sok résztvevőnk volt: 34 versenyző, 6 csapatba osztva. A műhelyversenyre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen kívül a Szent István Egyetemről és a Széchenyi István Egyetemről is érkeztek BSc-és és MSc-s hallgatók.” – mondja a konkrét adatokat Baráz Csongor Dömötör szervező.

Idén is négy napja volt a csapatoknak, hogy kidolgozzák a koncepciójukat, és néhány részletet kiemelve megmutassák, hogy ők hogyan tennék jobbá és fenntarthatóbbá ezt a területet.

 

A BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út tagozata és a Közlekedésmérnöki Szakkollégium idén 8. alkalommal rendezte meg a Várostervezési Napok műhelyversenyt. Ez egy négynapos, komplex és kreatív műhelyverseny, melynek keretében a kijelölt városrészt/közteret közlekedési, építészeti és fenntarthatósági szempontból is újragondolják a különböző egyetemekről érkező hallgatókból álló vegyes csapatok.

„A hangulatot úgy lehet össze foglalni, hogy: nagyon jó volt. A hétvégére feloldódtak a csapatok, és az addig ismeretlen emberek (akik véletlen sorsolás alapján kerültek egy csapatba) összebarátkoztak. Szinte minden résztvevőnek ez volt az első alkalom, hogy más szakok hallgatóival kellett együtt dolgozni, és itt realizálták azt, hogy más karokon teljesen különböző módon és szemlélettel közelítik meg a problémákat. Emiatt nagyon izgalmas viták is kialakultak egy-egy csapaton belül. De a végső konklúzió minden csapatnál az volt, hogy nagyon jól sikerült a verseny, élvezték az egészet, és sok új barátot szereztek.” – számol be a részletekről Baráz Döme.

A csapatok feladata az volt, hogy a terület megújítását komplex szemléletben megtervezzék meg. A cél nem egy teljes tervdokumentáció elkészítése volt, hanem az ötleteik formába öntése. A szervezők azt kérték, a csapatok részletesen azokat az elemeket dolgozzák ki, amelyeket fontosnak tartanak a saját koncepciójukban.

 

19 konzulens – egyetemi oktatók és gyakorló mérnökök – segítették a versenyzők munkáját. A verseny végén bemutatott dokumentációk, helyszínrajzok, poszterek és előadások alapján egy 8 fős, elismert szakemberekből álló zsűri hozott döntést, amelynek tagjai voltak:

  • Ekés András mobilitási szakértő, Mobilissumus Kft., a zsűri elnöke, 
  • Lehel Zoltán a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke, a rendezvény védnöke,
  • Gresó György fejlesztési vezető, Gránit Pólus Zrt.,
  • Orosz Csaba docens, BME ÉMK ÚVT,
  • +Sipos Gábor főépítész, XV. kerület,
  • Nyul Zoltán stratégiai és fejlesztési igazgató, BKK,
  • Buzási Attila, oktató, BME GTK KGT,
  • Madácsi Gábor építészeti irodavezető, MÁV Zrt.

 

A rendezvény főtámogatója a Duna Aszfalt volt, ezen kívül támogatott minket az Építőmérnöki Kar, az Út- Vasútépítési Tanszék, a Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék, a Közlekedéstudományi Egyesület, a BKK Zrt és a Varinex Kft.

A VTN legnagyobb előnye, és a résztvevők tapasztalatát leginkább gyarapító jellemzője, hogy a különböző szakokról érkezett versenyzőknek együtt kell működniük a feladatok megoldásában. Így lehetősége nyílik a hallgatóknak megismerni a társtudományokat, akikkel majd később is együtt kell működniük.

 

Csak néhány olyan probléma, amit specifikusan ezt a területet nézve meg kellett oldani a versenyző csapatoknak:

  • Vasútállomás rekonstrukciójának koncepciója közlekedési szempontból. A szükséges peronok száma, hossza, azok elhelyezése; esetleges peron nélküli vágányok száma – igazodva a várható távlati fejlesztésekhez.
  • Két kerület (IV. és XV.) közötti kapcsolat javítása.
  • Intermodalitás növelése: az egyes közlekedési módok közötti váltások elősegítése, átszállások javítása.
  • Kerékpáros közlekedés vizsgálata. Igények, hálózati szerepek. Javaslat a meglévő vagy kialakuló igényeknek megfelelő infrastruktúrára.
  • Parkolási igény megfelelő szintű kielégítése.
  • Környező, funkciótlan vagy nem megfelelő funkciójú területek hasznosítása, zöldfelületek rendezése.
  • Megvalósíthatóság kérdése: Milyen időtávon valósítható meg a koncepció? Nagyságrendileg mekkora a költsége?

A hat csapat pályamunkái elkészültek, néhány részlet ezekből:

Végül a 6-os csapat szerezte meg az első helyet.

A győztes csapat tagjai: Dimák Gábor (közlekedésmérnök, BME-KJK), Frits Barbara (tájépítész, SZIE-TÁJK), Kovács Tamás György (tájépítész, SZIE-TÁJK), Pap Noémi (tájépítész, SZIE-TÁJK), Pozsgai István (építőmérnök, BME-ÉMK), Reggel Timi (tájépítész, SZIE-TÁJK).

A további helyezések részletesen itt olvashatók.