A hazai közúthálózaton bonyolódó forgalom egységes méretezési gyakorlata arra épül, hogy a forgalmat csak személygépkocsikból álló homogén forgalmi folyammá számítjuk át és a hálózatot erre a forgalomra méretezzük. A hazai szorzókat azonban ezelőtt több évtizeddel állapították meg és értékeik már nem korrelálnak a mostani forgalom jellegzetes járműtípusaival. Ezért a hálózat egyes elemeinek forgalmi méretezésekor jelenleg jelentős hibát követhetünk el, az azokat igénybevevő forgalom egységjárműre történő átszámításakor.
A dolgozatban vizsgálat alá kell vonni egyrészt a főutak és autópályák nagy emelkedésű, illetve jelentős lejtésű szakaszain átbocsátható nagyméretű (busz, nagy és pótkocsi tehergépkocsi, nyerges vontató) járművek mozgási jellemzőit és ennek alapján meghatározandóak a személygépkocsikkal történő helyettesíthetőségük mérőszámai speciális útszakaszokon.
Másrészt vizsgálni kell a hálózaton legnagyobb számban előforduló különféle konfigurációjú és szabályozású forgalmi csomópontok átbocsátó képességét. Itt össze kell vetni a nagyméretű járművek és a személygépkocsik átbocsátható járműszámát az egyes alárendelt mozgástípusoknál és ennek alapján kell az új személygépkocsi egyenértékekre vonatkozó javaslatot kialakítania.
A kutatás során az eddigi jelentősebb külföldi (HCM 2000, HCM 2010) és hazai kutatási eredmények is kerüljenek feldolgozásra. A követendő munkamódszer főbb pontjai az alábbiak:
- Adjon áttekintést az irodalomban használt egyenértékszorzók leggyakoribb értékeiről és az átszámítási gyakorlatról.
- Végezzen szimulációs vizsgálatokat a fontosabb hálózati elemek speciális szakaszain átbocsátható nagy járművek és személygépkocsik forgalmi volumenére vonatkozóan. Hasonlítsa ezt a nemzetközi trendekhez.
- A célra alkalmas szimulációs programok használatával végezzen a tárgyban vizsgálatokat a jellemző hálózati csomóponttípusokon.
- Végezetül vizsgálatai, elemzései alapján adjon javaslatot új hazai átszámítási szorzókra.