A hallgatók szerint valódi motivációt jelent a #építő250 ösztöndíj

Pontosan egy évvel ezelőtt hirdettük meg a BME Építőmérnöki Karának akkor induló ösztöndíjprogramját, a #építő250-t. Az elmúlt évről elmondható, hogy az ösztöndíjrendszer sikeresen bizonyított. Reméljük, tovább folytatódik a pozitív hatása, és lesznek olyan hallgatók, akik azért választják az Építőmérnöki Kart, mert a megfelelő tanulmányi eredmény mellett folyamatos anyagi támogatást kaphatnak az ösztöndíjprogramnak köszönhetően, akár havi 50.000 forint értékben! Megkérdeztük az első három évfolyam egy-egy ösztöndíjas hallgatóját a tapasztalatairól.

 

Az elsőéves Puskely Gergő Pál még felvételizőként hallott a programról, így kalkulált az ösztöndíjjal: „A technikusi évemben már tudtam, hogy sok felvételi pontom lesz, így a féléves költségvetésembe bele is számoltam már az összeget, de a felvételimet nem befolyásolta. Örömmel terveznék vele a továbbiakban is, viszont nem igazítom hozzá a tanulmányaimat.”

 

Rátosi Márk szintén elsőéves, ő azonban a felvételi pontszáma alapján nem volt jogosult az ösztöndíjra az első negyedévben: „A #építő250 ösztöndíjról az interneten olvastam a BME-ÉMK honlapján. Az első negyedévben nem kaptam ösztöndíjat, mivel az érettségi eredményeim még a pályázáshoz szükséges kritérium 400 pontot sem érték el. Ezt az eredményt teljes mértékben a saját lustaságomnak köszönhettem, az érettségire szinte semmit nem tanultam, ez meg is látszott a pontokon. Érettségi után 2 félévet tanultam az építészmérnöki karon, ott még mindig komoly problémák voltak a hozzáállásommal, a művészi beállítottságot igénylő tervezési tárgyakkal (térkompozíció, építészet alapjai) hadilábon álltam, ez vezetett az ottani tanulmányaim befejezéséhez.

Amikor elkezdtem az építőmérnöki kart, elhatároztam, hogy többet fogok tanulni. Emellett megkönnyítette a dolgomat az, hogy a tárgyak egy része átfedésben van a korábban az Építészmérnöki Karon tanultakkal. A hosszútávú memóriám hála Istennek elég jó, ezért már az előadások látogatása elegendő volt ahhoz, hogy sikeres zh-kat írjak. Tisztában voltam vele, hogy jó eredmények után lehet számítani az ösztöndíjra, ez motivált is, de a számonkéréseknél az elsődleges motiváció a tudás volt. Nem jó úgy beülni egy zh-ra, hogy az ember nem tud semmit.

Márk tudatosan gondolkodik az elkövetkező időszakról, és ebben szerepe van az ösztöndíjprogramnak is: „A félév végére kicsit romlott is az átlagom, viszont a második félévet szeretném jobban teljesíteni, mint az elsőt. Úgy gondolom, hogy a képességeim megvannak ahhoz, hogy jó eredményeket tudjak elérni, az én esetemben inkább a szorgalom és a kitartás, ami gyakran hiányzik, ezen próbálok változtatni, és az ösztöndíj nagyon jó motiváció. Nagyon örülnék neki, ha a későbbi félévekben, években is hasonlóan jók lennének az eredményeim, és számíthatnék ösztöndíjra. Idén a vizsgaidőszak végén a nyáron keresett pénzemből megyek síelni, de jó eredmények esetén egy ilyen síelés 3-4 havi ösztöndíjból is finanszírozható. Tapasztaltatom szerint a kettes és a négyes érdemjegyek között néhány óra tanulás különbség van, szerintem megéri ezt az időt rászánni.”

 

A másodéves Németh Benedek figyelmét tanára hívta fel a #építő250-re: „Az ösztöndíjpályázatról legelőször tavaly a magasépítéstan tanáromtól hallottam, aki az utolsó előadások valamelyikén buzdította a hallgatóságát, hogy törekedjünk minél jobb átlagra a félévben, ugyanis a következő félévtől a tanulmányi ösztöndíjon felül, nagy összegre lehet szert tenni, egyetlen feltétel árán. Ez a kritérium a 4,0-ás tanulmányi átlag. Ezenkívül a félév kezdetén a kar honlapján olvastam részletesen erről a rendkívüli lehetőségről. Véleményem szerint ez a program valóban motiváció a tanulásban, ugyanis itt nem havi pár ezer forintról van szó, hanem akár havi 50.000-ről, ami valljuk be, nem kis összeg! Főleg nem egy egyetemistának. És ehhez tényleg nem kell semmi mást tenni másodévesként, csak, hogy a tanulmányi átlag értékét kell 4,0 fölé tornászni. Ez a Műegyetemen egyáltalán nem könnyű feladat, de nem lehetetlen, a 180 főt meghaladó évfolyamból 15-20 fő mindig képes rá. Nagyon sok munka, szorgalom és a szakma iránti szeretet következménye a jó eredmény. Véleményem szerint egy dolog számít a tanulásban: hogy én lelkiismeretesen mindent megtettem-e a felkészülésem folyamán. Ha igen, akkor azért nagy baj nem szokott lenni. Az egyetemista élet sokszor nem könnyű és meglehetősen sok költséggel is jár (lakhatás, utazás, tanfelszerelés… stb.). Az ösztöndíj az én esetemben nemcsak egy jó érzés, a jó munka elismerése, hanem valóban nagy segítség a mindennapi élet kiadásaiban, nekem a lakhatási költségeket enyhítette jelentősen, mivel a budapesti árak tényleg nem éppen egyetemista kompatibilisek. Ez az összeg a külföldi egyetemekhez képest is egészen versenyképes, éppen ezért az ösztöndíjprogramot nagyon jó kezdeményezésnek tartom, mely valóban motiváló erővel bír.”

 

A szintén másodéves Tamás Erzsébet először azt hitte, lecsúszott az ösztöndíjról: „Elsőévesként láttam, hogy lesz ez a lehetőség a következő gólyáknak, kicsit szomorkodtam is, hogy én egy évvel lecsúsztam róla. Majd 3. félév elején kaptam emailt, melyben konkrétan felhívták erre az ösztöndíjra a figyelmem, hogy jogosult vagyok rá én is, mint felsőbb éves. Igazán jól esett, hogy külön ír a pályáztató bizottság róla. Ezután pályáztam és sikerült nyernem.” Erzsébet az ösztöndíjnak köszönhetően kevésbé szorult rá a szülei támogatására, és a második negyedévben is sikerült a programban maradnia, így jelentős könnyebbséget jelentett számára öt hónapon keresztül a havi 50.000 forint. Összefoglalta, hogy miért gondolja jónak a #építő250 programot: „Tanulmányi szempontból jó motiváció ez az ösztöndíj, igen nagy pénzt jelent ez a sima tanulmányi ösztöndíj mellett. De azt hiszem, nem csak az ösztöndíj miatt próbáltam szorgalmas lenni, jól teljesíteni hallgatóként, maga a szakma is érdekel. Azt gondolom, hogyha valaki komoly energiákat fektet a tanulásba, annak itt szerencsére megvan az eredménye és emellett tényleges ösztöndíjjal is értékelik.”

 

A harmadéves Bányász Péter egy szórólapon olvasott az ösztöndíjprogramról, és ez motiválta is a tanulásban: „Miután értesültem róla, igyekeztem a legjobb eredményt elérni, bár azt sajnáltam, hogy az előző félévekben ez a fajta ösztöndíj még nem létezett. A támogatást egy lengyelországi utazásra fogom fordítani.”

 

Gratulálunk nekik a #építő250 feltételeinek sikeres teljesítéséért, és azt kívánjuk, hogy minél több hallgatónak legyen hasonló sikerélménye. Ha érdekelnek a program részletei, kattints IDE a további információkért és a pályázati feltételekért.