Irány a Magas-Tátra kötélpályái!

Elsődleges fülek

Beszámoló az Építőmérnöki Kar Út és Vasútépítési Tanszék „Kötélpályák” című tantárgy tanulmányi kirándulásáról.

A Kötélpályák tantárgy hosszú idő után hallgatói kezdeményezésre a 2013/2014-es tanévben indult újra. A tantárgyhoz tanulmányi kirándulás is kapcsolódik, amelynek keretében az érdeklődő egyetemisták az előadásokon elhangzott kötöttpályás rendszerek sajátosságait ismerhetik meg. A 2014-es áprilisi két napos tanulmányút résztvevői hegyi vasúton, fogaskerekűvel, siklóval és kis- és nagykabinos kötélpályán is utaztak.

Csoportkép a kiskabinos kötélpálya közbenső állomásán

A kirándulás programja gyárlátogatással kezdődött. A hallgatók a gyöngyösi VAMAV Vasúti berendezések Kft-nél először egy előadás keretében megismerhették a cég termékeit és aktuális munkáit, valamint az üzemlátogatás alkalmával bepillantást nyerhettek a kitérőgyártás részfolyamataiba a korszerű tervezéstől a precíziós gyártásig.

A következő állomás Magyarország egyetlen kötélüzeme, a jelentős külföldi kapcsolatokkal rendelkező Fux Zrt. miskolci telephelye volt. Az üzemlátogatás során a cég munkatársai külön figyeltek arra, hogy a hallgatók számára bemutassák a drótkötélgyártáson túl a vasúti üzemben alkalmazott termékeiket is (vasúti felsővezeték, elektromos vontatási kábelek). Az üzem bejárásakor a diákok tanulmányozták sodronykötelek és kábelek előállításához használt cső- és kosárfonó gépeket, a cég kötéldiagnosztikai laboratóriumában pedig megtekintették a kötélvizsgálathoz használt eszközöket (szakítógép, rezgésvizsgáló berendezés, kötélkúszásvizsgáló berendezés, nagyáramú vizsgáló berendezés, gyorsított korróziós vizsgáló berendezés), valamint részt vettek egy szakítóvizsgálaton is.

A kirándulás második szakaszában a csoport a Szlovákiai Imrikfalva (Dedinky) vasútállomáson egy kisebb völgyzáró gátat tekintett meg. A hallgatók vonatra szállás után élőben tapasztalták meg a hegyi vasutak egyik jellegzetes vonalvezetését, a jelentős szintkülönbséget szinte egy helyben leküzdő ún. garamfői vonalkifejtést. A csapat a beutazott vonalszakaszon található fordulóalagútból és két völgyhídból álló vasúti különlegesség közül a nagyobbik völgyhidat közelről is megtekintette.

Fordulóalagút és a megtekintett völgyhíd Garamfő közelében

A kirándulás folytatásában a hallgatók tanulmányozták a tátralomnici kötélpálya kis- és nagykabinos drót-kötélpályák völgy- és hegyállomásait, valamint üzemi létesítményeit. A csapat az ótátrafüredi siklópálya hegyállomásán pedig nemcsak a siklóvasút géptermét és automatikus vezérlőhelyiségét ismerhette meg, hanem a személyzet engedélyével a vizsgálóaknában a siklójármű alá bemászva a jármű alvázát, kötélrögzítését és különleges kerekeit közvetlen közelről is tanulmányozhatta.

Tátralomnici kisköteles kötélpálya

Az utazás zárásaként a diákok a Csorba tó partjáról fogaskerekű vasúttal ereszkedett le a völgybe, ahol megnézték a fogaskerekű völgyállomáson található üzemi létesítményeit is.


Ótátrafüredi sikló

A tanulmányi kirándulás a hallgatók a szakirányú ismereteinek bővítését szolgálja. Lehetőséget, hogy a valóságban is megismerjék az előadásokon elhangzott kötöttpályás rendszerek sajátosságait. Az Út- és Vasútépítési Tanszék ezért fontosnak tartja, hogy kötöttpályás közlekedési rendszerek iránt érdeklődők számára a jövőben is biztosított legyen a tanulmányút lehetősége. A kirándulásról további képek itt tekinthetők meg.

- Vinkó Ákos –

Fotó: Papp Helga