2019. augusztus 31.
I. A TDK kutatás célkitűzése, megválaszolandó kérdések
A hazai pályafenntartási gyakorlatban elkülönül egymástól a vágánygeometria diagnosztikai célú mérése és a vágányszabályozások előkészítéséhez szükséges kitűzési értékek meghatározása. Külföldi példa bizonyítja, hogy a szabályozási kitűzési értékek meghatározhatók a mérővonati felmérések és abszolút értelmű földrajzi pozícióadatok (fix-pont rendszer) együttes felhasználása alapján. A hazai alkalmazáshoz azonban részletesen vizsgálni kell a mérővonatok és szabályozógépek műszaki jellemzőit, mérési (valamint a szabályozógépek kiegyenlítő) módszereit és a helyazonosítás problémakörét is. A kutatás célja a mérővonati adatok felhasználhatóságának hazai vizsgálata.
II. Szakirodalmi munkarész:
- Röviden mutassa be és hasonlítsa össze a MÁV FKG Kft. vágányszabályozó gépláncainak legfontosabb műszaki jellemzőit, ismertesse a vágánygeometria helyreállítása során alkalmazott legfontosabb mérési és kiegyenlítő módszereiket, valamint mutasson rá e módszerek korlátaira is;
III. A kutatás önálló munkarészei:
- Megfelelően kiválasztott pályaívek esetén hasonlítsa össze a mérővonat iránymérési adatokból érintőszög-eljárással, valamint a kézi húrmérési adatokból, a jelenleg MÁV-os gyakorlatban alkalmazott ívkalkulációs programmal számított irányszabályozási eltolásértékeket. Külön térjen ki a „kötött pontok” figyelembevételével kapcsolatos problémákra.
- Vizsgálja meg a mérővonat által szolgáltatott adatok ívszabályozási célú felhasználásának pályafelügyeleti tevékenységet érintő további kérdéseit is: mérővonati felmérések gyakorisága, helyazonosítás pontosságának kérdése
- Tapasztalatok összefoglalása.
IV. Felkért külső konzulens(ek):
- Rédling Péter, Műszaki szakértő II., Műszaki Igazgatóság, MÁV FKG Kft.
- Ágh Csaba, osztályvezető, Vágánydiagnosztikai Osztály, MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.
V. Javasolt szakirodalom:
[1] Dr. Kormos Gyula: "Az érintőszög-eljárásos vasúti ívszabályozás gyakorlati problémái I.;
Az egyeneshez való helyes csatlakozás biztosítása",
Közlekedéstudományi Szemle, XLIV. évfolyam, 12. szám, 1994
[2] Dr. Vaszary Pál, Kiss Ferenc: Vasúti pályafenntartás kézirat, Tankönyvkiadó, Budapest, 1978