2014. October 01.
Idén harmadik alkalommal megrendezett Nemzetközi Nyári Egyetem házigazdája a University of Rijeka volt.
Az International Summer School 2010-től kétévente kerül megrendezésre. A rendezvényen az alapító egyetemek – BME, Wiesbaden University of Applied Sciences (Németország), University of Rijeka (Horvátország), University of Maribor (Szlovénia – mellett az idei évben először a csehországi Brno University of Technology is képviseltette magát.
A küldöttségek 8-10 fős építőmérnök és környezetmérnök hallgatókból, valamint meghívott oktatókból álltak. Az egyetemek képviselői a három napos kurzus első napján megismerhették a fogadó egyetem városának történelmét, közlekedési hálózatát, tervezett infrastrukturális fejlesztéseket és nevezetességeit. Rijeka földrajzi helyzetének köszönhetően mindig fontos kikötőváros és közlekedési csomópont volt. A közúti vasút 1952-es megszűnése óta a település tömegközlekedését kizárólag az autóbuszjáratok jelentik, a kerékpáros közlekedési mód, a város terepadottságai miatt, elenyésző.
A második napon a résztvevő egyetemek oktatói és hallgatói olyan változatos témákról tartottak előadásokat, mint a nyilvánosság döntéshozatalba való bevonás, a körforgalmak és az autómentes városok. Dr. Orosz Csaba, az Út és Vasútépítési Tanszék docense előadásában a budapesti rakpartok forgalmi változatainak lehetőségeit ismertette. Kovácsné Igazvölgyi Zsuzsanna, az Út és Vasútépítési Tanszék PhD hallgatója a budapesti villamosok megállóiban történő gyalogosmozgások vizsgálatát mutatta be, Soós Zoltán, szintén PhD hallgató pedig a Car-sharing rendszerek működését, alkalmazását és hatásait elemezte.
A harmadik nap a környéken tett buszos kirándulással telt. A résztvevők útja először a Krk szigetét a szárazföldre bekötő vasbeton hídhoz vezetett. A híd teljes hossza 1430 méter, legnagyobb támaszköze eléri a 486 métert és ezzel sokáig kategóriájában rekordernek számított. A viadukton kialakított 2x1 forgalmi sáv használatát a szárazföldön elhelyezett, az autópályákhoz hasonló díjfizető kapunál kell megfizetni a járművezetőknek.
Következő látnivaló az Isztria-félsziget északkeleti részén fekvő Učka alagút volt. Az 5062 m hosszú vágatban 2x1 sávos út halad végig, melynek használata szintén díjköteles. A zavartalan közlekedésről forgalomirányító központ gondoskodik, ahol folyamatosan figyelik a forgalom alakulását, így bármilyen baleset vagy rendellenesség esetén azonnal beavatkoznak. Az alagúthoz külön tűzoltó csoport is tartozik, akik riasztás esetén két percen belül a helyszínre érnek. A csoport központban tett látogatása alatt élesben láthatta egy havária esemény kezelését: egy személyautó füstölt az alagútban, a forgalmat lezárták, a tűzoltók kiérkezése után a járművet kivontatták, majd ismét megnyitották az Učka alagutat a percek alatt feltorlódott forgalom számára.
A kirándulás során a csapat áthaladt Porec városán is. A település érdekessége, hogy a legtöbb csomópont körforgalom kialakítású és mindössze két – a tanulóvezetők gyakorlását segítő – jelzőlámpával irányított kereszteződés található. A várost elkerülő út második szakaszának kivitelezése jelenleg is folyamatban van, ezért a Summer School résztvevői közelről nézhették meg a vízelvezető rendszer kiépítését, valamint a töltésépítési munkálatokat.
A csoport a kirándulás alatt megállt a Lim fjordra néző kilátónál, majd egy rövid sétát tett a Vela Draga völgyben és a turisták számára is vonzó Rovinj városban.
Az utolsó napon a rövid előadásokat követően valamennyi résztvevő megkapta a nyári egyetem teljesítéséért járó oklevelet.
A Nyári Egyetemen az Építőmérnöki Kar Út és Vasútépítési Tanszék egy oktató és hét hallgató vett részt: Dr. Orosz Csaba (PhD), egyetemi docens, Kovácsné Igazvölgyi Zsuzsanna és Soós Zoltán PhD hallgatók, Papp Helga MSc valamint Kókai Mariann, Szesztai Fruzsina, Halmos Tamás és Horváth Soma Mátyás Infrastruktúra-építőmérnök BSc hallgatók.
A következő Summer School várhatóan 2016-ban rendezik meg. A 2014-eshez hasonlóan a programot meghirdetjük Út és Vasútépítési Tanszék és az Építőmérnöki Kar honlapján.
- Papp Helga-