A BME-n szerzett diploma a legértékesebb és legnagyobb presztizsű

Elsődleges fülek

A Műegyetem 234. tanévnyitó ünnepségén az Építőmérnöki Kar első éves hallgatói töltötték meg a központi épületének auláját.

Áder János köztársasági elnök előadásával, Tarlós István főpolgármester, Aszódi Attila kormánybiztos, államtitkárok és országgyűlési képviselők jelenlétében kezdődött a 2015/2016-os tanév.

„A Műegyetem a hazai műszaki képzés zászlóshajója, olyan stratégiai felsőoktatási intézmény, amely nélkül elképzelhetetlen a magyar gazdaság fejlődése” – gondolatokkal mutatta be a frissen felvetteknek a BME-t az Egyetem rektora, Dr. Józsa János akadémikus.

A rektor beszédben kiemelte az előző szemeszter és nyári időszak legfontosabb eseményeit.  „Az OTDK Műszaki Tudományos Szekciója első helyeinek felét, dobogós helyeinek pedig kétharmadát hoztuk el”– összegezte (Az Építőmérnöki Kar hallgatói nyolc első, tíz második, hat harmadik helyezést és öt különdíjat szereztek – a szerk). Az Európai Unió 7. kutatási keretprogramjában 113 projektben vett részt az Egyetem, így a legsikeresebb hazai intézmény lettünk, és a Horizont 2020-ban is vannak már nyertes projektjeink.

A BME intézményi szinten csatlakozott az Áder János köztársasági elnök által indított „Élő bolygónk” kezdeményezéshez – jelentette be Józsa János, megerősítve, hogy mérnöki kutatás-fejlesztési feladat a klímaváltozás adaptációs módszereinek kidolgozása és a szükséges létesítmények megtervezése és üzemeltetése.

A Műegyetemen 90 klímaváltozással összefüggő kutatás zajlik – vette át a szót a köztársasági elnök, aki azért érkezett a BME évnyitójára, hogy figyelmeztesse a mérnököket és mérnökjelölteket a globális felmelegedés veszélyére, valamint a lehetőségekre is.

Félúton járunk a klímaváltozás kezdete óta számítva a 2 Celsius-fokot meghaladó átlaghőmérséklet-emelkedés felé – jelentette ki, emlékeztetve a decemberben, Párizsban rendezendő klímacsúcsig kidolgozandó közös nemzetközi vállalásra, amely nélkül a földfelszín átlagos hőmérséklete akár 3-5 Celsius-fokkal is emelkedhet.

A nagyhatalmak vezetői stratégiai kihívásként, leselkedő veszélyként kezdtek beszélni a klímaváltozás okozta új helyzetekről – idézte az elnök, klímaforradalomnak minősítve a ránk háruló feladatok megoldásának összességét a károk elhárítására és az emberiség megmenekülésére. A mitigáció (kibocsájtás-mérséklés) és az adaptáció mérnöki feladatok – emlékeztette a Műegyetem hallgatóságát, példaként említve a nap- és a szélenergia hatékonyabb hasznosítását és tárolását, valamint a tömeges urbanizáció hatásainak ellensúlyozását.

Áder János kiemelte a Kárpát-medence fokozott kitettségét az időjárási szélsőségeknek, és a nagy magyar elődökre emlékeztetve (mások mellett Jedlik Ányosra, Puskás Tivadarra, Neumann Jánosra, Szilárd Leóra, Oláh Györgyre) azt kérte a hallgatóktól, hogy az új utak keresésének bátorságával, felelősen foglalkozzanak a klímaváltozással kapcsolatos kérdésekkel, és így adják meg az esélyt a következő nemzedéknek. „Az Önök itt szerezhető tudása jól kamatoztatható, egyúttal lehetőség egy sikeres szakmai karrier felépítésére, mindannyiunk javára.” (forrás: bme.hu)

A köztársasági elnök szavai összecsengtek az Építőmérnöki Kar kezdeményezésére és vezetésével 2014-ben elfogadott 6. Kiemelt Kutatási Tervvel (Katasztrófa-megelőzés: Korszerű mérnöki módszerekkel).  A kar hallgatói számára éppen ezért külön hangsúlyt kaptak Áder János azon szavai, amelyben a diákokat nyitottságra, új utak keresésére buzdította.

Az Építőmérnöki Kar első éves diákjainak beilleszkedését az egyetemi életbe felsőbb éves hallgatók segítik. A mentorgárda tagjai kötetlen hangvételű programokat szerveztek a „gólyáknak” a regisztrációs hétre. Az elmúlt évek hagyományait követve idén is megrendezték a „Városfelforgatást”, amikor a Gólyatáborban megtanult közös nótákat énekelve végigvonultak a belvároson, miközben a kiemelt állomásokon játékos feladatok megoldása várt az első évesekre. A hét programját „bográcsparty” és „Vásárhelyi-túra” is színesíteti.

Az Építőmérnöki Karon immár hét éve osztályfőnöki rendszer is működik. Az oktatók közül választott osztályfőnökök számos programot szerveznek az elsősöknek az egyetem falain belül és kívül az építőmérnöki szakma bemutatására.  (Az osztályfőnöki rendszerről további részleteket olvashatnak Dr. Baráti Ilonával, az osztályfőnöki rendszer kari koordinátorával készült interjúnkban – a szerk.)

A 2015/2016-os tanévben megkezdte tanulmányait az a két diák is, akik a középiskolai tanulmányi versenyen elért kiváló helyezéseik elismeréseként kari ösztöndíjban részesülnek az első félévben (Az ösztöndíjról további részletek itt olvashatók – szerk.).

Az Építőmérnöki Kar jövőbeni tervei között szerepel az ösztöndíj-program bővítése, amellyel minél több tehetséges, jó képességű diáknak nyújthat segítséget az egyetemi tanulmányaik megkezdésében.

Fotó: Papp Helga