Kenut betonból?!

Az nem lep meg senkit, ha épületet, hidat, vagy egyéb építményeket készítenek betonból. Azon viszont eléggé meg szoktak azonban lepődni, amikor említjük a betonkenu versenyt.

Nehezen tudják elképzelni, hogyan lehet betonból hajót vagy bármi egyéb úszóképes eszközt készíteni. Pedig idén már az V. Magyar Betonkenu Kupát rendezték meg nyár elején, ahol a BME Navis Caemanticia csapata bronzérmes lett, különdíjat nyert, és ahogy eddig évben mindig, az Építőkar a szervezésben is aktívan részt vett.

 

 

 

 

 

 

 

 

A betonkenu említésekor eszünkbe juthat az a filmrészlet is, amikor betonba öntik az áldozat lábait, és így dobják be a vízbe, hogy elsüllyedjen. Innen tényleg meglepő lehet eljutni a betonból készült kenu gondolatáig. Kevesen tudják, hogy J. L. Lambot már 1848-ban készített vasbeton csónakot. Később teherhajókat és hadihajókat is készítettek vasbetonból. Egyik jól ismert példája az USS Selma volt, ami közel 7500 tonnás önsúllyal gyártottak 1919 környékén. A beton ilyen célú alkalmazása napjainkban is mindennapos. Jelenleg is gyártanak vasbetonból jachtokat.

Külföldön már hosszú ideje szerveznek betonkenu versenyeket. Hazánkban öt éve rendezzük meg nyár elején a Betonkenu Kupát. A versenyen építőipari cégek és egyetemek csapatai mérik össze tudásukat a betonkenu építésében, illetve az azokban való evezésben. A BME Építőmérnöki Karáról már a kezdetektől fogva részt veszünk a verseny szervezésében, illetve induló csapatként is minden évben ott vagyunk. Nagy örömünkre évről évre egyre nagyobb érdeklődés kíséri a versenyt. Idén már 16 csapat indult. Külön öröm, hogy van olyan csapat is, amelyik Kolozsvárról szállítja a versenyhelyszínre (Budapest, Kopaszi gát) a betonkenuját.

 

 

 

 

 

 

 

 

A versenyen több szempont alapján dönti el a zsűri a helyezéseket. A megépített betonkenukban 2-2 főnek kell a versenytávot leeveznie. Idén már 4 futam volt. Először egy férfi futamot tartottunk, melyet egy női futam követett. Harmadik futamban egy olimpikonnal közösen kellett az egyik csapattagnak leeveznie a versenytávot, míg az utolsó futamban a kenukkal meg is kellett fordulni és úgy visszaérni a rajthelyre. Az utolsó futam külön nehézséget jelentett, hiszen nagyon kellett vigyázni a fordulásnál, hogy a törékeny betonkenuk ne ütközzenek össze, illetve ne süllyedjenek el. A szakmai zsűri a pontozásnál figyelembe veszi a kenuk súlyát és megjelenését is. Ezért komoly tervezési, anyagtani fejlesztéseket, optimalizálást kell végezni ahhoz, hogy a lehető legkönnyebb, legszebb és egyben jó áramlási tulajdonságokkal rendelkező, és persze megfelelő teherbírású kenut készítsük. Az idei évben külön hangsúlyt fektettünk a kenu belső festésére is, ami nagy sikert aratott a közönségnél.

Az eddigi Betonkenu kupák részleteiről további információk itt találhatók. Csapatunk korábbi beszámolója itt olvasható.

Írta: Czoboly Olivér, doktorandusz hallgató és Prof. Balázs L. György, fővédnök, BME Építőanyagok és Magasépítés Tanszék