2020. július 31.
Az útépítések, útfelújítások során számos helyen alkalmaznak aszfalterősítő rácsok, hálókat az aszfaltpályaszerkezetű rétegek megerősítésére. A korábbi kutatások bebizonyították, hogy valós lehet az erősítő szerepe az aszfalt erősítő rácsoknak, azonban az erősítés hatékonysága függ a beépítés körülményeitől, a rács, szerkezetben való elhelyezkedésétől, valamint a rács és az aszfalt rétegek együtt dolgozásától. A TDK dolgozat célkitűzése, az aszfaltrácsok szakítószilárdsága és aszfalt rétegek fáradási tulajdonságai közötti összefüggések elemzése, illetve szintén fontos feladat, hogy a korábbi évek, évtizedek beépítései során tapasztalt károsodásokat, leromlásokat elemezzük helyszíni vizsgálatok alapján. A hallgató feladata az elérhető hazai és nemzetközi szakirodalom alapján megtervezett vizsgálatokat a BME Út és Vasútépítési Tanszék laboratóriumában, valamint a kijelölt beépítési helyszíneken elvégezni és az eredmények alapján az összefüggések körvonalait elemezni.
II. Szakirodalmi munkarész:
- A hallgató mutassa be az aszfalt erősítő rácsok jelentőségét, térjen ki röviden a geotextíliák, egyéb, útpályaszerkezetben betöltött szerepére. Kerüljön ismertetésre - a korábbi kutatási eredmények bemutatásával - az útpályaszerkezeti erősítéseknél alkalmazott az aszfalt erősítő rácsok előnye és hátránya
III. A kutatás önálló munkarészei:
- Végezze el a hallgató a kiválasztott aszfalt erősítő rácsok szakítószilárdásgi vizsgálatait, vagy gyűjtse össze az e tekintetben rendelkezésre álló gyártó adatokat.
- Kiválasztott aszfalt és rácstípusok beépítésével a hallgatónak el kell végeznie a konzulens által megjelölt fárasztóvizsgálatokat.
- Az elmúlt évtizedben rácsbeépítéssel készült útszakaszok egyszerűsített helyszíni vizsgálatát – rácsbeépítés nélkül épült referencia szakasz vizsgálata mellett – is el kell végezze a hallgató.
- Mérési eredmények elemzése, a tapasztalatok összefoglalása.
IV. Felkért külső konzulens(ek):
- Kárpáti László, Viacon Hungary Kft.
- Dr. Ambrus Kálmán, címzetes egyetemi docens, BME
V. Javasolt szakirodalom:
1. Kornél Almássy: The behavior of grids and nets in asphalt pavement, PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING 55: 1 pp. 53-62., 10 p. (2011)
2. Almássy Kornél – Joó Attila: Aszfalterősítő hálók: Előnyök és hátrányok, MÉLYÉPÍTŐ TÜKÖRKÉP: A SZAKMA LAPJA 8: 5 pp. 14-16., 3 p. (2009)
Feltételek:
angol nyelvtudás, német/francia nyelv ismerete előny
egyetemi szintű matematikai készségek